Monday 26 December 2011

Dengarlah ..


 entry ini dri buku ustaz IZZI HAJI ALI . suda pasti kawan - kawan , rakan tauladan , sanak saudara , sepupu sepapat , ibu - ibu , bapa - bapa, kalau yang mndengar Hot fm . mmg x asingla name ustaz ni . oke . actually ,, my entry is not about this ustaz , its about ' Mendengar ' .

UMAR AL KHATAB R.A MENENANGKAN SAHABAT YANG MARAHKAN ORANG BADWI: "BIARKAN DIA MEMBERIKAN PENDAPATNYA .. JIKA ORANG TIDAK MENGELUARKAN PENDAPAT MEREKA , MAKA MEREKA TIDAK BERGUNA . JIKA PEMIMPIN TIDAK MENDENGAR KEPADA PENDAPAT ORANG LAIN ,MAKA MEREKA TIDAK BERGUNA."

walaupun kita tahu Umar al - Khatab agak pemarah orangnya , tapi disini ternyata Umar suka mendengar seseorang yang memberi pendapat . beliau juga mengingatkan pemimpun agar suka mendengar pendapat orang bawahan .

janganlah ingat pemimpin ini hanya ketua negara sahaja . pengurus besar organisasi , ketua jabatan syarikat , ketua keluarga , dan sebagainya juga ialah seorang pemimpin .

Marilah kita menjadi pendengar yang baik kerana masalah boleh ditangani dengan mendengar . dengan mendengar , idea yang bagus boleh datang daripada sesiapa . oleh itu , jadilah kita orang yang berguna dengan dua telinga yang ada dan satu mulut , banyakkan mendengar dan kurangkan bercakap , bercakap hanya yang perlu .


No comments:

Post a Comment